keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Terveille ihmisille turhaa lääkitystä


Ruotsalaisessa Expressen iltlehdessä todettiin, että sairaan paljon rahaa menee terveiden ihmisten lääkitsemiseen. Uusien raja-arvojen vuoksi melkein kaikki ruotsalaiset sairastavat jotain. Melkein kaikki aikuiset ihmiset tarvitsevat jotain hoitoa. 

Raja-arvot määritellään suurissa kansainvälisissä kokouksissa, joissa lääkevalmistajien ääni selkeästi tulee kuuluviin. 
 
Lääkärikunta reagoi sekä Ruotsissa, että Suomessa. Ruotslaiset yleislääkärien ryhmä on kirjoittanut siitä kirjan, ” Skapar vården ohälsa?”,- eli vapaasti käännetynä ”hoidostako sairaaksi?”

Suomessa Lääkärilehden päätoimittaja Teppo Järvinen on kirjoittanut  pääkirjoituksen, jossa kerrotaan, että arviolta 500 miljoonaa euroa valuu lääkityksessä hukkaan. 

Lääkkeiden käyttö on valtavan laajaa. Kelan tilastot näyttävät, että 1,4 miljoonaa suomalaista saavat sydän- ja verisuonitautien lääkehoitoa. Noin 700 000 käyttää kolesterolilääkkeitä ja yli 300 000 diabeteslääkkeitä. Yli 100 000 saa osteoporoosilääkkeitä. Näihin lääkityksiin valuu rahaa noin 500 miljoonaa vuodessa. 

Suurin osa näistä lääkkeistä käytetään ennaltaehkäisevään hoitoon. Eli, nämä ihmiset eivät välttämättä ole sairastuneet. He kuuluvat vain ryhmään, jossa on sairastumisriski. Lääkärilehti kirjoittaa, että suurimmilta ehkäisevän lääkityksen ryhmiltä puuttuu vaikuttavuusnäyttöä. Osteoporoosipuolelta löytyy jopa näyttöä, että lääkkeiden avulla ei pystytä ehkäisemään lonkkamurtumia.  

Yhdysvalloissa tuoreet luvut osoittavat, että jopa kolmas osa maan terveydenhoidon vuosipanoksesta menee hoitomuotoihin, joilla ei ole vaikutusta.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti