Ruotsalaisessa
Expressen iltlehdessä todettiin, että sairaan paljon rahaa menee terveiden
ihmisten lääkitsemiseen. Uusien raja-arvojen vuoksi melkein kaikki ruotsalaiset
sairastavat jotain. Melkein kaikki aikuiset ihmiset tarvitsevat jotain hoitoa.
Raja-arvot
määritellään suurissa kansainvälisissä kokouksissa, joissa lääkevalmistajien
ääni selkeästi tulee kuuluviin.
Suomessa Lääkärilehden
päätoimittaja Teppo Järvinen on kirjoittanut
pääkirjoituksen, jossa kerrotaan, että arviolta 500 miljoonaa euroa valuu
lääkityksessä hukkaan.
Lääkkeiden käyttö
on valtavan laajaa. Kelan tilastot näyttävät, että 1,4 miljoonaa suomalaista
saavat sydän- ja verisuonitautien lääkehoitoa. Noin 700 000 käyttää
kolesterolilääkkeitä ja yli 300 000 diabeteslääkkeitä. Yli 100 000
saa osteoporoosilääkkeitä. Näihin lääkityksiin valuu rahaa noin 500 miljoonaa
vuodessa.
Suurin osa näistä
lääkkeistä käytetään ennaltaehkäisevään hoitoon. Eli, nämä ihmiset eivät
välttämättä ole sairastuneet. He kuuluvat vain ryhmään, jossa on
sairastumisriski. Lääkärilehti kirjoittaa, että suurimmilta ehkäisevän
lääkityksen ryhmiltä puuttuu vaikuttavuusnäyttöä. Osteoporoosipuolelta löytyy
jopa näyttöä, että lääkkeiden avulla ei pystytä ehkäisemään lonkkamurtumia.
Yhdysvalloissa
tuoreet luvut osoittavat, että jopa kolmas
osa maan terveydenhoidon vuosipanoksesta
menee hoitomuotoihin, joilla ei ole vaikutusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti